نتایج در این بخش نمایش داده می شود

پشه (فرهاد مستوفی ماب)

مشخصات کتاب

نام کتاب :پشه

نویسنده : فرهاد مستوفی ماب

مترجم : ---

ناشر :کلک سیمین

دسته بندی :رمان

سال چاپ :1396

نوبت چاپ :اول

قیمت چاپی : 25000 تومان

قیمت دیجیتالی : 5000 تومان




 

کتاب «پشه» اثر فرهاد مستوفی مآب نویسنده معاصر کشورمان داستانی تخیلی از زبان حیوانات است که در اثر خشکسالی‌های پی‌درپی، گرما، قطحی و بی‌غذایی بیداد می‌کند. داستان درکنار برکه‌ای در یک جنگل و شرایط سختی که در اثر قطحی پیش‌روی آنها قرار گرفته رخ می‌دهد . حیواناتی که در برکه هستند با توجه به قانون بقاء بنابر ذات و صفاتی که دارند به فراخورحالشان رفتارهای مختلفی از خود بروز می‌دهند.
در این کتاب توصیف روابط حیوانات و انعکاسش در این حکایت‌ها در اصل بیانگر اخلاق انسانی، هستند و عالَم انسانی را همچون عالَم حیوانی میداند و حکایت را بصورت تمثیلی برای حوادث عالم انسانیت مطرح می‌کند.
فابل(Fable) یا حکایتِ‌ حیوانات یکی از پرکاربردترین و پرشنونده‌ترین انواع داستان‌ها هستند حکایت‌هایی که از زبان حیوانات نقل شده‌اند و امروزه نیز به اشکال دیگر عرضه و ارائه می‌شوند. از کودکان و عوام گرفته تا بزرگسالان و فرهیختگان همواره از شنیدن آن‌ها لذت می‌برند. حکایت حیوانات، نوعی داستان یا قصه است که در متون و آثار ادبیات فارسی نام‌های متعددی بر آن اطلاق شده است که «حکایت»یکی از عامترین واژه‌ها است.
گمان می‌رود مهم‌ترین هدف نویسندگان فابل در ایران، انتقال مفاهیم خاصی است که نسبت دادن آن به جهان حیوانات می‌تواند تبری جستن و گریز از مظان اتهامات رایج باشد.
در اصطلاح ادبی، فابل داستانی است ساده و کوتاه که معمولاً شخصیت‌های آن حیوانات هستند و هدف آن آموختن و تعلیم یک اصل و حقیقت اخلاقی یا معنوی است. البته فابل گاهی نیز برای داستان‌های مربوط به موجودات طبیعی و یا وقایع خارق‌العاده و افسانه‌ها و اسطوره‌های جهانی و داستان‌های دروغین و ساختگی نیز به کار می‌رود… شخصیت‌ها در فابل اغلب حیوانات هستند، اما گاهی اشیای بی‌جان، موجودات انسانی یا خدایان هم در آن حضور دارند.
بی‌تردید رابطه نزدیک انسان‌های اولیه با حیوانات در محل زندگی، او را بر آن داشت تا به روابط و رفتارهای این دو، توجه ویژه‌ای داشته باشد. در داستان هابیل و قابیل در قرآن کریم آمده است ،قابیل پس از کشتن هابیل بر سر جنازه او حیران مانده بود، در این هنگام کلاغی را دید که جوجه‌ مرده خود را دفن می‌کند. او نیز از کلاغ آموخت که چه کند. بدین‌ترتیب تقلید و توجه به حیوانات، از ابتدای تشکیل جامعه بشری، همواره با انسان بوده است. داستان‌های حیوانات پیش از همه محصول رابطه نزدیک انسان با حیوانات است چنان‌که نمی‌توان برای این رابطه مبدأ و تاریخی تعیین کرد، برای نخستین داستان یا داستان‌ها یا نخستین گویندگان این داستان‌ها هم نمی‌توان زمانی مشخص کرد. این سخن درباره بخش بزرگی از ادبیات شفاهی صادق است که محصول اجتماعات اولیه انسانی بوده‌اند و مربوط به زمانی هستند که هر سخن یا گفته‌ای سینه به سینه می‌گشتو هنوز خط و زبان به مفهوم امروزی‌اش اختراع نشده بود.
اگر روابط حاکم بر عالم حیوانات را با روابط حاکم بر جامعه انسانی یکسان قلمداد کنیم رابطه یک شیر یا خرگوش شباهت چندانی با رابطه یک انسان قدرتمند یا ناتوان ندارد یا آن‌جا که موضوع و مضمون حکایت فایده اتحاد و همراهی و همکاری که لازمه زندگی اجتماعی انسان است یک داستان حیوانی توانایی انعکاس آن را ندارد. با این‌حال بیش‌تر موضوعات، معطوف به مسائلی است که بین عالم انسانی و حیوانی مشترک است؛ مانند حرص، نیاز و طمع، رابطه ضعیف و قوی و… ولی موضوعاتی که در حوزه اخلاق فردی می‌گنجد مانند توکل، تسلیم، ایثار و جوانمردی،‌ ترحم و نیکوکاری، نسبت به موضوعاتی که مربوط به روابط اجتماعی و رویارویی افراد با یکدیگر است دراین حکایات بسیار کم‌تر به چشم می‌خورد. درحقیقت اخلاقی که در این حکایت‌ها از آن سخن می‌رود اخلاق دنیایی است که مبتنی بر عقل معاش است.
از نمونه داستان‌هایی که به زبان حیوانات نوشته شده می‌توان به کلیله و دمنه، سندبادنامه،طوطی نامه داستانی است هندی به زبان سانسکریت اشاره کرد.


تهیه و تنظیم: زهرا سلیمی

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *